A válasz egyszerű, mert nem vagyunk egyfomrák.
A kézművesség és alkotás egy híd az érzelmek megéléséhez. Általa a jobb agyfélteke működik, és olyan biokémiai folyamatok indulnak be, amelyek nyugtatják, és kellemes érzettel töltik el a gyermeket.
Azonban ez nem mindenkinél igaz, vannak olyan gyermekek és felnőttek is, akik a jobb agyféltekéjüket nehezebben használják, kevésbé tudják a pozitív érzéseket megélni, vagy hozzá kapcsolni a kézművességhez.
Ami nem baj.
Az érzelmek pozitív megélését megélhetjük másképpen is. Egy zenével, meditációval, énekléssel, fotózással, film nézéssel, rajzolással, tánccal, mozgással, beszéddel, írással, főzéssel stb. Mindegyik tevékenységben az a közös, hogy érzelmet lehet megélni általa, és legtöbbször pozitív érzelmeket élünk meg ezen tevékenységek során.
Ez miért fontos?
Ha már fiatal korban megtanulják a gyerekek, hogy ezekkel a tevékenységekkel pozitív érzelmeket tudnak megélni, akkor a későbbiek folyamán, amikor felnőttek lesznek, és nagyon sok negatív érzést élnek át az életük folyamán, akkor ehhez a technikához vissza tudnak nyúlni, amolyan érzelmi stabilizátorként. Ezeknek a tevékenységeknek a végzése folyamán az érzelmi állapotuk megnyugszik vagy éppen pozitív irányba mozdul el.
Nevezhetjük ezeket a tevékenységeket terápiának?
Igen mindenféleképpen annak minősül, hiszen általa a gyermek, ember megnyugszik, és képessé válik a boldogság befogadására. Ennek köszönhetően a szervezetében pedig, olyan hormonok termelődnek, amelyek immunerősítők, illetve ellenállóbbá teszik a szervezetet.
A negatív érzések hatására pedig a szervezet, olyan hormonokat termel, amelynek hatására terhelődik a szervezet, ami által hamarabb öregszik.
Ezért is kiemelkedően fontos, az érzelmek pozitív irányú megélése. És ha lehet akkor minél hamarabb érdemes megtanítani a gyermeknek, hogy ezt hogyan érje el.
Most azonnal írassam be a gyerekemet egy kézműves táborba?
Ne! Ahogy mondtam minden gyermek más, másképpen tudja az érzelmeit pozitívan megélni, másban találja meg az örömforrását. Ezért azt a tevékenységet kell felkarolni esetében, amivel valójában tényleg meg tudja élni ezeket a pozitív érzelmeket.
Kiemelkedően fontos, hogy a gyermek válassza ezt a tevékenységet, ugyanis ha a szülő erőlteti a gyermekre, akkor később rossz berögzülések keletkeznek a gyermeknél, és később a felnőttkorában nem lesz semmilyen eszköze, amellyel képessé válhat az érzelmi hullámvölgyekből kijönni.
Miért kiemelkedően fontos, hogy a gyermek ne nézzen durva filmeket, hallgasson igénytelen zenét stb ?
Ha gyermekként ezekre az alacsonyabb minőségű érzelmi fokozókhoz szokik a gyermek, nehezebben fogja tudni átbillenteni magát érzelmileg. De azt hiszem ez magától értetődik, ha silány minőségű ételt eszünk, akkor abból többet kell ennünk, hogy elérjük azt a hatást, amit szeretnénk, azaz, hogy jól lakjunk.
Ráadásul ezek az érzelmi hatások károsan is befolyásolhatják a gyermeket. Hamarabb érhetik olyan negatív érzelmek, amelyre még nincsen felkészülve és nincs meg a megfelelő érzelmi eszközrendszere, hogy oldani tudja magában a negatív érzelmeket.
Bizony egy gyermek ezért nem képes megnyugodni egy horror film után, még ha kamasz is. Nem szabad engedni, vagy ha valaki engedi, előtte készítse fel a gyermeket, hogyan fogja tudni ezt a negatív érzést megfelelően kezelni.
És ugyan ez a helyzet az összes többi olyan dologgal, ami érzelmileg erősebb a megszokottnál vagy éppen negatív hatású.
A gyermeket így is éri elegendő negatív érzelem, előbb ezeket kell megtanulnia kezelni.
Ebben pedig segít, hogy megtanítsuk a gyermeket, hogyan fordítsa az érzelmeit pozitív irányba, milyen eszközöket használjon az érzelmei megnyugtatására.
Az oldalon találsz meséket, foglalkoztatókat és kézműves leírásokat, hogy kipróbáljátok, hogy ezek az érzelmi eszközrendszerek megfelelőek a gyermeked számára.
Ráadásul a kreativitás fokozza a problémamegoldást, így érdemes élni ezekkel a tevékenységekkel.